۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۲۰

سازمان امور مالیاتی:

۵۸ درصد دارندگان خودروهای لوکس مالیات ندادند

۵۸ درصد دارندگان خودروهای لوکس مالیات ندادند

از مجموع ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ خودرو مشمول مالیات، تعداد ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک تاکنون مالیات پرداخته‌اند که از آنان مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (معادل ۴۲ درصد) وصول شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، طی سه سال گذشته (از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) از مجموع ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودرو شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی، ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیات به ارزش نزدیک به هفت همت شدند.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، از طرف دیگر از مجموع تعداد ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول شده، ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردند که مبلغ ۲/۵ همت (۴۲ درصد) وصول شده است با این حال ۴۲ هزار و هفت مالک خودرو نیز به مالیات تعیین شده به مبلغ حدود یک همت، اعتراض کردند که موضوع در حال بررسی و ادامه مراحل قانونی است.

در سال ۱۴۰۰، از ۱۷۷ هزار و ۶۰۰ مالک خودروی لوکس شناسایی شده، ۱۰۳ هزار و ۶۷۱ مالک مالیات خود را پرداخت کردند و در سال ۱۴۰۱ از ۲۳۴ هزار و ۱۳۸ مالک خودرو، ۱۰۳ هزار و ۵۰۵ مالک خودرو مالیات خود را پرداخت کردند.

همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز از مجموع ۱۶۶ هزار و ۲۸۵ خودرو شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی به سازمان امور مالیاتی، تعداد ۱۵۵ هزار و ۱۵ مالک خودرو مشمول مالیات به ارزش نزدیک به سه همت شده است.

از طرف دیگر در سال گذشته از تعداد ۱۵۵ هزار و ۱۵ مالک خودرو مشمول مالیات شده، تعداد ۲۸ هزار و ۴۴۱ مالک نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردند که مبلغ ۴۸۷ میلیارد تومان (۱۸ درصد) وصول شده است و مابقی نیز در فرآیند وصول و اجرا است که اطلاعات آن در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری و از طریق پیامک به مالکان خودروها اطلاع رسانی شد.

برای دیگر مالکان خودروهای لوکس برگ اجرایی صادر و در پرتال شخصی مودیان بارگذاری و از طریق پیامک به آنان اطلاع رسانی شده و در مرحله وصول است.

اما در خصوص وصول نشدن کل مالیات متعلق به مالکان خودروهای لوکس باید در نظر داشت، از آنجایی که قانونگذار در جهت جلوگیری از تضییع حقوق مودیان، ساز و کار اعتراض در هیأت بدوی و تجدید نظر را پیش بینی کرده است، تعدادی از مالکان به مالیات تعیین شده اعتراض دارند که به این ترتیب وصول مالیات آنان به دوره‌های بعد موکول می‌شود.

گفتنی است برخی از مالکان خودروها نیز تا زمان فروش خودرو از پرداخت مالیات استنکاف می‌کنند و پرداخت مالیات را تا زمان فروش خودرو به تعویق می‌اندازند و از طرفی چون بعضاً هزینه وصول و اقدامات اجرایی مبالغ قابل توجهی می‌شود که در فرایند هزینه فایده مقرون به صرفه نیست.

در ضمن از آنجایی که مالیات بر خودروهای لوکس پایه مالیاتی جدیدی است فرهنگ سازی آن نیاز به گذشت زمان است هر چند در همین زمان اندک نیز حدود ۵۰ درصد از مالیات خودروهای لوکس توسط سازمان وصول شده است.

کد خبر 6254447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha